کتاب حاضر ضمن معرفی آیین بهائیت بر اساس منابع دست اول بهایی، به بررسی این دین خودساخته پرداخته و به برخی از نقدهای وارد بر آن نیز اشاره نموده است.
مقدمه نویسنده
بسم الله الرحمن الرحیم
معرفی کتاب بیبهاء
معرفی دقیق فرق و ادیان براساس منابع دست اول و نقد عالمانه و منصفانه فرق و ادیان انحرافی از نیازها و بایسته های مطالعات فرقی و ادیانی است.
کتاب بیبهاء باسرلوح قرار دادن این اصول درصدد معرفی و نقد بهاییت برآمده است. کتاب به دو بخش کلی تنظیم شده است. بخش اول به معرفی بهاییت میپردازد، که دربردارنده 1. تاریخچه،2. تشکیلات اداری،3. تعالیم و متون مقدس،4. آیینها و شعائر بهاییت است. سعی شده تمامی مطالب این بخش از منابع اولیه و معتبر بهاییت استخراج و بیان شود. نکته بسیار بارز دیگر این بخش مربوط میشود به قسمتی که به علل و زمینههای تثبیت و گسترش بهاییت است. نویسنده در این قسمت با نقد دیدگاههای رایج، نظری جدید براساس اسناد و مدارک تاریخی ارائه کرده که تاکنون چنین دیدگاهی به این صورت ارائه نشده است و عامل تثبیت و گسترش را پیوند با کانونهای قدرت جهانی میداند. البته دیدگاهایی که در این قسمت به آن اشاره میشود غیر از آن چیزهایی است که تاکنون در زمینه ارتباط این دین خود خوانده با کشورهای مستکبر مطرح شده است. قدرتهای جهانی وقت یعنی روسیه و مخصوصا انگلیس از خیلی زمانها قبل از شکلگیری بهاییت، با اجرای سیاستهای استعماری زمینه شکلگیری و تثبیت بهاییت را فراهم کردند. کشور استعمارگر انگلیس اولا، با بهکارگیری دولت مردان قاجار چون میرزاآقاسی و میرزاآقاخان نوری (که دو مقام صدراعظمی حکومت قاجار را برعهده داشتهاند) ومنوچهرخان معتمدالدوله حاکم اصفهان، ثانیا، با به خدمت گرفتن یهودیان مخصوصا یهودیان مخفی و پارسیان (زرتشتیان) هند از طریق شخصیتهای معروفی چون مانکجی لیمجی، کیخسرو جی و اردشیر جی ریپورتر و همراه کردن بخشی از زرتشتیان ایران، توانست بابیت و بهاییت را در ایران به وجود بیاورد، تثبیت کند و گسترش دهد.
در قسمت دوم کتاب به نقدوبررسی این آیین خودخوانده پرداخته شده است. دراین قسمت نیز تلاش شده که عالمانه و منصفانه این جریان انحرافی به نقد کشیده شود و از انتقادات غیر علمی و شعاری پرهیز شود. در این رابطه پانزده نقد مطرح شده است که بعضی از آنها جدید می باشد.
افزودن دیدگاه جدید